Educaţie economică infantilă

 

 Puşculiţa şi banii pe care îi primesc de la părinţi copiii,îi învaţă să fie responsabili în cheltuirea banilor şi le formează viziunea asupra ţelurilor

 

Educaţia financiară a copiilor trebuie să înceapă devreme şi să fie stimulată în şcoală şi acasă. Pentru a-şi învăţa copiii să se descurce cu banii în viaţa de zi cu zi, părinţii pot folosii câteva artificii. Ei le pot da copiilor o puşculiţă ce îi învaţă să economisească. Le pot da nişte bani săptămânal sau lunar care să le acopere cheltuielile până când vor primi următorii bani. Acest lucru îi învaţă să administreze finanţele.

Monezile pentru rest

În unele şcoli din lume există oră specială de educaţie economică în care profesorii au material didactic special. Aceste ore de educaţie economică se predau la unele grădiniţe încă de la vârsta de 3 ani. Întradevăr nu există o vârstă anume de la care să începi în a introduce în educaţia copilului tău elemente de educaţie economică. Părinţii trebuie să aştepte momentul oportun, când deja vede că fiul(fica) deja înţelege că dacă i se dă o bancnotă, o monedă, poate să ia de la magazin cu ea: dulciuri, jucărele – spun terapeuţii financiari.

Vise înauntrul puşculiţei

Copilul este un excelent receptor şi este deschis în a învăţa multe noutăţi. Puşculiţa este stimulul perfect ce îi ajută pe copii să înveţe importanţa economiilor de când sunt încă micuţi. Lor le place să înveţe cum să se joace, dar părinţii trebuie să le amintească mereu că banii pe care îi strâng în puşculiţă trebuie să fie strânşi cu un scop, a.î. copilul să nu ajungă să ia din acei bani cheltuindu-i fără noimă ci să înveţe să-şi stabilească priorităţiile, visele şi obiectivele.

Ceva foarte interesant este spargerea puşculiţei de ziua lui. După această operaţiune, părinţii îi pot ajuta pe micuţi să facă monedele fişicuri şi îi pot întreba atunci, ce vor să facă cu banii pe care i-au strâns. Asta îi ajută la alegerea lucrurilor pe care le vor achiziţiona, bineînţeles, de acord cu dorinţele celui mic. După stabilirea modului de cheltuire al banilor, părinţii trebuie să-i dea copilului o altă puşculiţă care să fie mai mare ca cea de dinainte şi apoi să planifice împreună care vor fi următoarele obiective.

Suma săptămânală sau lunară

Primul pas pe care părinţii trebuie sâ-l facă în luarea deciziei de a le da bani copiilor este acela de a stabili perioada „inter-salarială” ce poate fi: săptămânală ori lunară. Trebuie stabilită deasemenea valoarea în care copilul trebuie să se încadreze până când va primi următorii bani. Atâta timp cât copiii au mai puţine compromisuri, mai multe cheltuieli recreative, se preocupă în a-şi cumpăra pacheţelul pentru şcoală, părinţii pot să-şi asume responsabilitatea costurilor pentru cursuri, hăinuţe sau chiar şi pentru a le cumpăra cadouri (o bicicletă spre exemplu).

Suma lunară sau săptămânală, după cum a-ţi stabilit-o poate fi mărită în mod gradat însă acest lucru va depinde de discuţiile dintre părinţi şi copii, de stabilirea noilor necesităţi şi de resurse. Părinţii trebuie să le fie alături, să le facă o foaie de calcul şi să le însumeze cheltuielile în văzul copilului. Învăţaţi-l să se gândească la ceea ce a cheltuit şi deasemenea la ce a pus deoparte.  

Consum şi investiţii 

Odată ce copilul a împlinit vârsta de 6, 7 ani, el poate să participe la planificarea financiară a familiei şi să converseze despre economia casei şi consumul pentru cheltuielile casei. Un exemplu distractiv este să asociezi discuţia despre iaurt şi hrana congelată cu grija pentru frigider şi congelator, pe care nu le putem deschide din minut în minut şi nici nu le putem lăsa întredeschise pentru că astfel se strică alimentele, se măreşte consumul de electricitate şi astfel creşte implicit şi factura de lumină.

Acesta este momentul propice pentru a aplica noul concept: acela de investiţie.

Copilul învaţă că acea puşculiţă veche se poate transforma într-un adevărat cufăr, acela de la bancă ce este folosit pentru strângerea economiilor. El învaţă că înafara faptului de a strânge bani, poate câştiga şi câteva monede în plus prin dobânzile pe care banca le oferă în fiecare lună ajutându-i să-şi mărească monetarul. De aici, în afară de părinţi, câştigă ca aliat banca în vederea educaţiei financiare.

Pregătirea adulţilor

Pentru educatorul financiar, beneficiile lunare sunt inegale: înafară de a-ţi dezvolta simţul responsabilităţii, administrarea banilor te poate învăţa cât de dificil poate fi să dai bani atunci când tu însuţi nu ai control asupra impulsurilor ce te fac să cheltui banii.

Copilul trebuie să fie pregătit pentru lume a adulţilor în care sunt înconjuraţi în deosebi de marketing-ul publicitar şi de uşurinţa de oferire a creditelor. De o lume în care şcolile sunt foarte avantajoase atunci când vine vorba de împărţirea bunurilor pe care le-ai achiziţionat. Printr-o bună educaţie administrată când sunt încă copii, ei sunt mai pregătiţi pentru universul de consum în care trăim, deoarece învaţă lecţia cea mai importantă: Mai întâi trebuie să economiseşti ca mai apoi să poţi cheltui.

Deixe o seu comentário

Ou preencha o formulário abaixo.

O seu endereço de email não será publicado. Campos obrigatórios marcados com *